O krajoch

Samosprávne kraje

Vyššie územné celky (VÚC), známe aj ako samosprávne kraje, alebo župy, sú kľúčovou súčasťou systému verejnej správy na Slovensku. Vznikli v roku 2001 s cieľom decentralizovať správu vecí verejných a priblížiť rozhodovanie a poskytovanie služieb bližšie k občanom. Každý kraj nesie názov podľa svojho administratívneho centra. Jednotlivé kraje majú široké spektrum kompetencií v oblasti dopravy, vzdelávania, zdravotníctva, sociálnych služieb, kultúry či cestovného ruchu, aby zabezpečili efektívne a dostupné služby pre všetkých.
Úlohou VÚC je nielen efektívne spravovať regióny, ale aj podporovať ich dlhodobý a udržateľný rozvoj v súlade s potrebami a špecifikami svojich území. Prostredníctvom spolupráce s miestnymi samosprávami, podnikmi a neziskovými organizáciami sa snažia vytvárať predpoklady, ktoré prispievajú k zlepšeniu kvality života obyvateľov, posilňovaniu regionálnej identity a zvyšovania atraktivity Slovenska ako celku. Tým prispievajú k znižovaniu regionálnych rozdielov a podporujú rovnosť príležitostí pre všetkých obyvateľov.

Kompetencie krajov

Vyššie územné celky disponujú na základe zákonov veľkým množstvom kompetencií. Základnou úlohou samosprávnych krajov je starostlivosť o všestranný rozvoj svojho územia a potreby svojich obyvateľov. Tieto aspekty napĺňajú prostredníctvom správy a údržby takmer 14 000 kilometrov ciest II. a III. triedy, čím zabezpečujú bezpečnosť a kvalitu cestnej infraštruktúry. Spravovania takmer 500 stredných škôl, kde sa starajú o modernizáciu a kvalitu vzdelávania. Prevádzkovania približne 170 zariadení sociálnych služieb, poskytujúcich starostlivosť rôznym skupinám obyvateľov. A podporou viac ako 150 kultúrnych inštitúcií, vrátane múzeí, galérií a knižníc, ktoré sa starajú o kultúrny rozvoj a uchovávanie dedičstva regiónov.

Pozrite sa s nami na 9 základných oblastí, ktoré zasahujú do každodenného života obyvateľov, a objavte akú nezastupiteľnú úlohu v nich majú samosprávne kraje.

Legislatíva:

Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch)
Zákon č. 416/2004 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a VÚC
Zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov

Doprava

Doprava je jednou z oblastí, ktorá ovplyvňuje kvalitu života obyvateľov. Samosprávne kraje sú v tejto oblasti zodpovedné za správu a rozvoj dopravnej infraštruktúry a verejnej dopravy. Cieľom VÚC je nielen zlepšiť prepojenie medzi jednotlivými územiami, ale aj zabezpečiť udržateľnosť a ekologickú prijateľnosť dopravných riešení. Preto sú neoddeliteľnou súčasťou ich samosprávnych činností aj opatrenia zamerané na znižovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie, ako je podpora verejnej dopravy alebo cyklomobility.

Úlohy VÚC v doprave:

  • Zabezpečujú správu a údržbu ciest II. a III. triedy (celkovo takmer 14 000 km), ako aj plánovanie, prípravu a modernizáciu cestnej siete vo vlastníctve krajov
  • Prevádzkujú linky a schvaľujú cestovné poriadky pravidelnej prímestskej autobusovej dopravy
  • Poskytujú informácie a podklady o plánovaní, príprave a výstavbe ciest na účely spracovania štátnej koncepcie diaľnic a ciest MD SR
  • Posudzujú zámery iných investorov, navrhujú usporiadanie cestnej siete, zabezpečujú podklady na schválenie štruktúry výdavkov na rozpočtový rok súvisiaci so správou, údržbou, opravami, rekonštrukciou, modernizáciou a výstavbou ciest
  • Vyjadrujú sa k tvorbe cestovného poriadku vnútroštátnej železničnej dopravy
  • Kontrolujú dodržiavanie regulácie cestovného a zostavujú plány dopravnej obslužnosti VÚC, ktoré definujú ciele a odporúčania ďalšieho systematického rozvoja verejnej dopravy v kraji
  • Vedú evidenciu prevádzkových údajov o dopravných službách vo verejnom záujme a poskytujú ich Národnej dopravnej autorite a príslušnému organizátorovi
  • Plnia úlohy vyplývajúce z ich postavenia bezpečnostného, regulačného a vyšetrovacieho orgánu pre nehody a  mimoriadne udalosti, ku ktorým došlo na mestských dráhach
  • Vydávajú a rušia povolenie na prevádzkovanie mestských dráh (električiek a trolejbusov), ako aj preukazy na ich vedenie
  • Vykonávajú pôsobnosť špeciálneho stavebného úradu pre stavby mestských dráh, zisťujú zdroje ohrozovania a vydávajú súhlas na činnosti v ochrannom pásme mestských dráh
  • Vykonávajú pôsobnosť licenčného orgánu a bezpečnostného orgánu pre mestskú dopravu, štátny odborný dozor v mestskej doprave
  • Zameriavajú sa na koordináciu, tvorbu, aktualizáciu a vypracovanie strategických a plánovacích dokumentov, expertných podkladov, štúdií a stanovísk

Legislatíva:

Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)
Zákon č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
Zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach
Zákon č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach

Školstvo

Vzdelávanie výrazne ovplyvňuje rozvoj spoločnosti. Regionálna samospráva prostredníctvom svojej činnosti zodpovedá za stredoškolské vzdelávanie, podporu duálneho vzdelávania, ako aj za vzdelávanie detí a mládeže so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Cieľom je vytvoriť inkluzívne a kvalitné vzdelávacie prostredie s rovnakými príležitosťami pre všetkých, čím VÚC zabezpečia rozvoj a prípravu budúcich generácií na výzvy modernej spoločnosti a pochopenie sveta okolo nich.

Úlohy VÚC v školstve:

  • Zriaďujú a spravujú stredné školy (celkovo takmer 500 škôl), a iné školské zariadenia ako sú jazykové školy, centrá voľného času či školy v prírode
  • Vytvárajú podmienky na výchovu a vzdelávanie a na plnenie povinnej školskej dochádzky v stredných školách
  • Zabezpečujú prevádzku školských internátov, ktoré poskytujú ubytovanie študentom mimo ich trvalého bydliska, a školského stravovania, čím prispievajú k zlepšeniu životných podmienok študentov počas štúdia
  • Podporujú duálne vzdelávanie prostredníctvom stredísk praktického vyučovania, ktoré prepájajú teoretické vzdelávanie s praktickým výcvikom priamo vo firmách
  • Zabezpečujú vhodné podmienky špeciálnemu školstvu, ktoré sa zameriava na výchovu a vzdelávanie detí a mládeže so špeciálnymi vzdelávacími potrebami
  • Kontrolujú dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti školského stravovania, v oblasti výchovy a vzdelávania, kvalitu podávaných jedál v zariadeniach školského stravovania
  • Poskytujú právnu, odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam, ktorých sú zriaďovateľom
  • Menujú a odvolávajú riaditeľov škôl a školských zariadení, ktorých sú zriaďovateľom
  • Vydávajú organizačné pokyny pre riaditeľov škôl a školských zariadení, ktorých sú zriaďovateľom (po prerokovaní s okresným úradom)
  • Prerokúvajú v rámci škôl a školských zariadení informácie o zabezpečení výchovno-vzdelávacej činnosti, správu o výsledkoch hospodárenia, koncepciu rozvoja a návrhy na zavedenie nových študijných a učebných odborov
  • Určujú plány výkonov, ktoré definujú maximálny počet žiakov prvých ročníkov v študijných alebo učebných odborov na jednotlivých stredných školách

Legislatíva:

Zákon č. 477/2002 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií a o doplnení zákona Národnej rady SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)
Zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách
Zákon č. 28/2009 Z. z. o telesnej kultúre
Zákon č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní
Zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave
Zákon č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií
Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch

Zdravotníctvo

Kvalita života obyvateľov je priamo ovplyvňovaná úrovňou zdravotníctva. Vyššie územné celky zabezpečujú oblasti ako prevádzkovanie zdravotníckych zariadení, dozor nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ako aj tvorbu zdravotníckeho obvodu pre poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých a pre deti a dorast. Cieľom žúp je koordinácia a napĺňanie priorít regionálnej zdravotníckej politiky a zabezpečenie dostupnosti zdravotnej a lekárenskej starostlivosti.

Úlohy VÚC v zdravotníctve:

  • Vydávajú a rušia povolenia na prevádzku zdravotníckych zariadení ambulantnej a ústavnej zdravotnej starostlivosti
  • Rozhodujú o zmene miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, jeho odborného zamerania či zmene odborného zástupcu
  • Schvaľujú ordinačné hodiny a prevádzkový čas poskytovateľov zdravotnej starostlivosti
  • Určujú rozpis ambulantných a lekárenských pohotovostných služieb a zverejňujú ich na oficiálnych webových stránkach
  • Kontrolujú zoznamy a cenníky zdravotných výkonov a služieb
  • Evidujú a zverejňujú neprítomnosti lekárov na ambulanciách
  • Zabezpečujú zastupovanie lekára v prípade potreby poskytovania zdravotnej starostlivosti iným poskytovateľom a pri dočasnom pozastavení povolenia
  • Rozhodujú o určení poskytovateľa pacientovi, v prípade že s ním lekár odmietne uzavrieť dohodu
  • Vykonávajú dozor a kontrolu nad plnením povinností u poskytovateľov zdravotnej a lekárenskej starostlivosti
  • Zbavujú mlčanlivosti zdravotníckych pracovníkov
  • Ukladajú pokuty v správnom konaní za porušenie povinnosti držiteľa povolenia
  • Určujú rozsah zdravotných obvodov, v rámci ktorého sa zdravotná starostlivosť poskytuje (vrátane zoznamu obcí, zoznamu ulíc, prípadne popisných čísel domov)
  • Nahliadajú do zdravotnej dokumentácie
  • Po ukončení činnosti lekára preberajú zdravotnú dokumentáciu pacientov do úschovy a odovzdávajú ju novému lekárovi
  • Pripravujú stratégiu rozvoja zdravotníctva a zdravotnú politiku

Legislatíva:

Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve 
Zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti 
Zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou
Zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach

Sociálne služby

Sociálne služby sú považované za ťažisko sociálnej pomoci a vnímané ako sociálna ochrana v krajine. Regionálna samospráva sa túto myšlienku snaží napĺňať prostredníctvom poskytovania sociálnych služieb v rôznych zariadeniach, ako napr. domovy sociálnych služieb či zariadenia núdzového bývania. Zároveň sa zameriava na ochranu práv detí v rámci predchádzania negatívnych javov. Cieľom je vytvoriť efektívny systém podpory, ktorý poskytne potrebnú pomoc a ochranu všetkým obyvateľom, čím prispieva k sociálnej súdržnosti.

Úlohy VÚC v sociálnych veciach:

  • Zabezpečujú poskytovanie sociálnej služby prostredníctvom viac ako 170 zariadení - domovy sociálnych služieb, útulky, domovy na polceste, zariadenia núdzového bývania, zariadenia dočasnej starostlivosti o deti, zariadenia podporovaného bývania, rehabilitačné strediská, špecializované zariadenia, integračná centrá
  • Poskytujú finančný príspevok na prevádzku neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby
  • Sú správnym orgánom v konaniach o odkázanosti na sociálnu službu
  • Ukladajú opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov
  • Vedú evidenciu posudkov o odkázanosti na sociálnu službu a prijímateľov sociálnej služby vo svojom územnom obvode
  • Zabezpečujú tvorbu a plnenie sociálnych programov zameraných na ochranu práv a právom chránených záujmov detí a na predchádzanie a zamedzenie nárastu sociálno-patologických javov na svojom území
  • Poskytujú základné sociálne poradenstvo, ako aj tlmočnícke služby
  • Vytvárajú podmienky na zabezpečenie priaznivého psychického, fyzického a sociálneho vývinu dieťaťa
  • Vedú register sociálnych služieb vo svojom územnom obvode
  • Vytvárajú podmienky na pomoc osobám, ktoré sa nachádzajú v krízovej situácii
  • Poskytujú finančný príspevok na vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately (napr. na krízové stredisko, resocializačné stredisko), za účelom predchádzania a zamedzenia nárastu krízových situácií v rodine
  • Vypracúvajú analýzy nepriaznivých vplyvov pôsobiacich na deti a rodiny, vývojových trendov sociálno-patologických javov

Legislatíva:

Zákon č. 448/2008 o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Z. o živnostenskom podnikaní
Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele
Zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny

Kultúra

Kultúra zohráva v živote obyvateľov a rozvoji komunít nezanedbateľnú úlohu. Vyššie územné celky sú zodpovedné za podporu a rozvoj kultúrnych aktivít a inštitúcií ako sú divadlá, múzeá, galérie či knižnice, ktoré prispievajú k uchovávaniu a propagácii kultúrneho dedičstva. Cieľom regionálnej samosprávy v oblasti kultúry je vytvoriť dynamické prostredie, ktoré poskytuje obyvateľom a návštevníkom rôznorodé možnosti pre kultúrne a umelecké aktivity, čím dochádza k posilňovaniu identity a spolupatričnosti ku konkrétnemu územiu.

Úlohy VÚC v kultúre:

  • Vytvárajú priestor a podmienky na tvorbu a prezentáciu kultúry a kultúrnych aktivít
  • Zriaďujú a spravujú kultúrne organizácie (celkovo viac ako 150 inštitúcií) ako sú divadlá, múzeá, knižnice, galérie, hvezdárne či kultúrne centrá
  • Prostredníctvom muzeálnej činnosti uchovávajú kultúrne hodnoty a dokumenty kultúrneho dedičstva
  • Rozvíjajú siete verejných knižníc so zreteľom na podporu zavádzania nových informačných technológií a digitalizácie
  • Rozvíjajú divadelnú činnosť a divadelnú kultúru s osobitným zreteľom na vytváranie podmienok pre rozvoj divadelnej kultúry národnostných menšín
  • Uchovávajú a prezentujú ľudové tradície, miestnu kultúru a záujmovo-umeleckú činnosť s využitím potenciálu osvetových stredísk a kultúrnych centier
  • Vytvárajú podmienky pre prehlbovanie vedecko-technických poznatkov a výskumnej činnosti v oblasti astronómie
  • V galériách prezentujú výtvarný a umelecký život minulosti aj súčasnosti
  • Podporujú významné regionálne kultúrne, spoločenské a športové podujatia formou spolupráce a prostredníctvom účelovej finančnej podpory
  • Komplexne spravujú a manažujú kultúrne zariadenia z pohľadu personálneho, finančného, organizačného, projektového a odborno-metodického riadenia

Legislatíva:

Zákon č. 206/2009 Z. z. o múzeách a galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty
Zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu
Zákon č. 126/2015 Z. z. o knižniciach
Zákon č. 189/2015 Z. z. o kultúrno-osvetovej činnosti
Zákon č. 103/2014 Z. z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti
Zákon č. 96/1991 Z. z. o verejných kultúrnych podujatiach
Zákon č. 284/2014 Z. z. o Fonde na podporu umenia
Zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín

Cestovný ruch

Cestovný ruch je dôležitým nástrojom ekonomického rozvoja územia. Predstavuje kľúčový zdroj príjmov, tvorby pracovných miest a prispieva k udržateľnému rozvoju územia. Samosprávne kraje sa prioritne orientujú na rozvoj turistických služieb, infraštruktúry, koordinujú propagáciu cestovného ruchu s obcami a podnikateľskými subjektmi a podporujú projekty cez svoje grantové schémy. Cieľom regionálnej samosprávy je vytvoriť z cestovného ruchu udržateľný a konkurencieschopný sektor nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Úlohy VÚC v cestovnom ruchu:

  • Zriaďujú krajské organizácie cestovného ruchu, prostredníctvom ktorých vytvárajú podmienky pre rozvoj cestovného ruchu na území
  • Podporujú rozvoj turistických atrakcií a služieb prostredníctvom budovania turistickej infraštruktúry
  • Spolupracujú s inštitúciami a kľúčovými aktérmi v oblasti marketingu a propagácie cestovného ruchu, budovaní infraštruktúry cestovného ruchu a tvorby produktov
  • Podieľajú sa na tvorbe informačného systému o cestovnom ruchu v kraji
  • Podporujú kultúrny, spoločenský a športový život, a zachovanie prírodného a kultúrneho dedičstva
  • Organizujú podujatia, odborné semináre a konferencie pre obyvateľov a návštevníkov
  • Vytvárajú podmienky na osvetu a výchovu obyvateľstva k podnikaniu v cestovnom ruchu
  • Poskytujú poradenstvo v otázkach cestovného ruchu pre mestá, obce, mikroregióny, združenia a organizácie cestovného ruchu na ich území
  • Podieľajú sa na zbere, spracovaní a vyhodnocovaní štatistických údajov z oblasti cestovného ruchu
  • Iniciujú alebo zabezpečujú tvorbu, manažment a prezentáciu produktov cestovného ruchu
  • Vytvárajú podmienky na podporné mechanizmy a nástroje, ktoré motivujú subjekty na jeho území k rozvoju cestovného ruchu, zvyšovaniu kvality služieb a konkurencieschopnosti
  • Participujú na stratégiách a koncepčných materiáloch v oblasti rozvoja cestovného ruchu

Legislatíva:

Zákon č. 91/2010 o podpore cestovného ruchu

Šport

Oblasť športu je súčasťou života obyvateľstva, ktorá prispieva k ich fyzickému zdraviu a psychickej pohode. Vyššie územné celky sú zodpovedné za rozvoj športovej infraštruktúry, organizáciu športových podujatí a podporu športových klubov. Cieľom žúp je vytvárať podmienky pre aktívny životný štýl obyvateľov, podporovať talentovaných športovcov a zabezpečiť, aby bol šport dostupný pre všetky vekové kategórie. Na základe toho posilňujú sociálnu inklúziu a prevenciu pred civilizačnými ochoreniami.

Úlohy VÚC v športe:

  • Vypracovávajú koncepciu rozvoja športu a pohybových aktivít na území samosprávneho kraja
  • Podporujú výstavbu, modernizáciu, údržbu a prevádzkovanie športovej infraštruktúry (ako sú štadióny, telocvične, plavárne, ihriská) v spolupráci s národnými športovými zväzmi, športovými organizáciami a obcami
  • Prevádzkujú stovky športovísk na stredných školách, ktoré slúžia ako infraštruktúrne základne pre športové kluby a širokú verejnosť
  • Spolu so športovým zväzom a športovým klubom môžu zriadiť športové stredisko na vykonávanie športu pre všetkých so zameraním na mládež pod vedením športového odborníka
  • Podporujú organizovanie športových podujatí pre detské a mládežnícke kategórie v rôznych športoch
  • Vedú mladých ľudí k aktívnemu životnému štýlu prostredníctvom systematickej práce s mládežou
  • Poskytujú finančné dotácie a granty na podporu všetkých foriem pohybových aktivít, na organizovanie športových súťaží či na skvalitnenie materiálno-technického vybavenia športových organizácií
  • Organizujú športové súťaže pre stredoškolskú mládež
  • Podieľajú sa na vytváraní podmienok na vykonávanie športu pre všetkých, vrátane športu zdravotne znevýhodnených občanov
  • Oceňujú úspechy športovcov a športových odborníkov pôsobiacich v regióne
  • Koordinujú podporu športu na úrovni samosprávneho kraja

Legislatíva:

Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe
Zákon č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí
Zákon č. 228/2019 Z. z. o príspevku za zásluhy v oblasti športu
Zákon č. 112/2015 Z. z. o príspevku športovému reprezentantovi
Zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu

Životné prostredie

Ochrana a tvorba problematiky životného prostredia predstavuje oblasť, prostredníctvom ktorej vytvárame predpoklady k rozvoju prírody a ozdraveniu územia. Regionálna samospráva sa svojou činnosťou zameriava na monitorovanie a zlepšovanie kvality jednotlivých zložiek, ako je voda a ovzdušie, zároveň vydáva odborné stanoviská v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. Cieľom VÚC je vytvoriť zdravé a udržateľné životné podmienky pre súčasné aj budúce generácie.

Úlohy VÚC v životnom prostredí:

  • Podieľajú sa na monitorovaní a zlepšovaní kvality jednotlivých zložiek životného prostredia, vrátane vody, ovzdušia a prírodného prostredia
  • Koordinujú realizáciu opatrení na zlepšenie kvality ovzdušia v regióne a zníženie vystavenia obyvateľstva škodlivým vplyvom látok znečisťujúcich ovzdušie
  • Určujú hranice aglomerácií v kraji (územia s viac ako 100-tisíc obyvateľmi) za účelom spracovania strategických hlukových máp pre tieto územia
  • Sledujú stav zložiek životného prostredia v regióne s prihliadnutím na kvalitu vody, ovzdušia a prírodného prostredia
  • Zaoberajú sa problematikou životného prostredia v súvislosti s územnoplánovacími podkladmi, územnoplánovacou dokumentáciou miest, obcí a regiónu (SEA, EIA)
  • Poskytujú odborné stanoviská v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA, SEA) s cieľom minimalizovať negatívny dopad na životné prostredie
  • Navrhujú a kontrolujú realizáciu projektov v oblasti životného prostredia na úrovni svojho regiónu
  • Zapájajú sa do osvetových činností zameraných na ochranu a tvorbu životného prostredia
  • Spolupracujú na riešení environmentálnych otázok, čím zabezpečujú efektívnu ochranu prírodných zdrojov a biodiverzity
  • Vytvárajú priestor na zlepšenie energetického manažmentu vo verejnom i súkromnom sektore s cieľom znižovania spotreby energií a využívania obnoviteľných zdrojov

Legislatíva:

Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
Zákon č. 2/2005 Z. z. o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí

Regionálny rozvoj

Regionálny rozvoj predstavuje oblasť, prostredníctvom ktorej kraje zabezpečujú celkový pokrok a prosperitu regiónov. Regionálne samosprávy implementujú sektorové stratégie, obstarávajú územný plán regiónu, spracúvajú program hospodárskeho a sociálneho rozvoja, prípadne zriaďujú regionálne rozvojové agentúry a inovačné centrá s cieľom vytvárať prosperujúce a udržateľné regióny, ktoré ponúkajú kvalitné životné podmienky a široké možnosti pre osobný a profesionálny rast obyvateľov.

Úlohy VÚC v regionálnom rozvoji:

  • Prispievajú k hospodárskemu, sociálnemu, územnému a trvalo udržateľnému rozvoju regiónov
  • Zabezpečujú vypracovanie, realizáciu a vyhodnotenie Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja vyššieho územného celku, ktorým definujú základný smer a priority rozvoja kraja na najbližšie roky
  • Vypracúvajú regionálne inovačné stratégie a ďalšie strategické dokumenty, ktorými určujú rozvoj regiónu v rôznych oblastiach
  • Obstarávajú územný plán regiónu, ktorý komplexne definuje pravidlá pre rozvoj infraštruktúry, bývania, dopravy, ochrany prírody a ďalších dôležitých aspektov územného rozvoja v dlhodobom horizonte
  • Koordinujú funkčné využitie a priestorové usporiadanie územia pri vydávaní stanovísk k územným plánom nižšieho stupňa, k dokumentáciám pre územné rozhodnutia, stavebné povolenia, prieskumné územia, dobývacie priestory a pod.
  • Koordinujú činnosť v území a dohliada na súlad so záväznou časťou územného plánu regiónu
  • Zriaďujú regionálne rozvojové agentúry a inovačné centrá, ktoré svojimi projektmi a aktivitami podporujú rozvoj územia. Zároveň poskytujú odbornú podporu a poradenstvo pre obce, podnikateľov a ďalších aktérov v oblasti regionálneho rozvoja
  • Pripravujú návrhy a implementujú rozvojové projekty vo vybraných oblastiach
  • Vytvárajú podmienky na vznik a rozvoj územnej spolupráce a partnerstiev, a na zlepšenie podnikateľského prostredia

Legislatíva:

Zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja
Zákon č. 55/2001 Z. z. o územnom plánovaní

Kompetencie krajov

Vyššie územné celky disponujú na základe zákonov veľkým množstvom kompetencií. Základnou úlohou samosprávnych krajov je starostlivosť o všestranný rozvoj svojho územia a potreby svojich obyvateľov. Tieto aspekty napĺňajú prostredníctvom správy a údržby takmer 14 000 kilometrov ciest II. a III. triedy, čím zabezpečujú bezpečnosť a kvalitu cestnej infraštruktúry. Spravovania takmer 500 stredných škôl, kde sa starajú o modernizáciu a kvalitu vzdelávania. Prevádzkovania približne 170 zariadení sociálnych služieb, poskytujúcich starostlivosť rôznym skupinám obyvateľov. A starostlivosti o viac ako 150 kultúrnych inštitúcií, vrátane múzeí, galérií a knižníc, ktoré podporujú kultúrny rozvoj a uchovávanie dedičstva regiónov.

Pozrite sa s nami na 9 základných oblastí, ktoré zasahujú do každodenného života obyvateľov, a objavte akú nezastupiteľnú úlohu v nich majú samosprávne kraje.

Legislatíva:

Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajov)
Zákon č. 416/2004 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a VÚC
Zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov

Doprava
Doprava je jednou z oblastí, ktorá ovplyvňuje kvalitu života obyvateľov. Samosprávne kraje sú v tejto oblasti zodpovedné za správu a rozvoj dopravnej infraštruktúry a verejnej dopravy. Cieľom VÚC je nielen zlepšiť prepojenie medzi jednotlivými územiami, ale aj zabezpečiť udržateľnosť a ekologickú prijateľnosť dopravných riešení. Preto sú neoddeliteľnou súčasťou ich samosprávnych činností aj opatrenia zamerané na znižovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie, ako je podpora verejnej dopravy alebo cyklomobility.

Úlohy VÚC v doprave:

  • Zabezpečujú správu a údržbu ciest II. a III. triedy (celkovo takmer 14 000 km), ako aj plánovanie, prípravu a modernizáciu cestnej siete vo vlastníctve krajov
  • Prevádzkujú linky a schvaľujú cestovné poriadky pravidelnej prímestskej autobusovej dopravy
  • Poskytujú informácie a podklady o plánovaní, príprave a výstavbe ciest na účely spracovania štátnej koncepcie diaľnic a ciest MD SR
  • Posudzujú zámery iných investorov, navrhujú usporiadanie cestnej siete, zabezpečujú podklady na schválenie štruktúry výdavkov na rozpočtový rok súvisiaci so správou, údržbou, opravami, rekonštrukciou, modernizáciou a výstavbou ciest
  • Vyjadrujú sa k tvorbe cestovného poriadku vnútroštátnej železničnej dopravy
  • Kontrolujú dodržiavanie regulácie cestovného a zostavujú plány dopravnej obslužnosti VÚC, ktoé definujú ciele a odporúčania ďalšieho systematického rozvoja verejnej dopravy v kraji
  • Vedú evidenciu prevádzkových údajov o dopravných službách vo verejnom záujme a poskytujú ich Národnej dopravnej autorite a príslušnému organizátorovi
  • Plnia úlohy vyplývajúce z ich postavenia bezpečnostného, regulačného a vyšetrovacieho orgánu pre nehody a  mimoriadne udalosti, ku ktorým došlo na mestských dráhach
  • Vydávajú a rušia povolenie na prevádzkovanie mestských dráh (električiek a trolejbusov), ako aj preukazy na ich vedenie
  • Vykonávajú pôsobnosť špeciálneho stavebného úradu pre stavby mestských dráh, zisťujú zdroje ohrozovania a vydávajú súhlas na činnosti v ochrannom pásme mestských dráh
  • Vykonávajú pôsobnosť licenčného orgánu a bezpečnostného orgánu pre mestskú dopravu, štátny odborný dozor v mestskej doprave
  • Zameriavajú sa na koordináciu, tvorbu, aktualizáciu a vypracovanie strategických a plánovacích dokumentov, expertných podkladov, štúdií a stanovísk

Legislatíva:

Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)
Zákon č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej dopravy
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
Zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach
Zákon č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach

Školstvo
Vzdelávanie výrazne ovplyvňuje rozvoj spoločnosti. Regionálna samospráva prostredníctvom svojej činnosti zodpovedá za stredoškolské vzdelávanie, podporu duálneho vzdelávania, ako aj za vzdelávanie detí a mládeže so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Cieľom je vytvoriť inkluzívne a kvalitné vzdelávacie prostredie s rovnakými príležitosťami pre všetkých, čím VÚC zabezpečia rozvoj a prípravu budúcich generácií na výzvy modernej spoločnosti a pochopenie sveta okolo nich.

Úlohy VÚC v školstve:

  • Vytvárajú podmienky na výchovu a vzdelávanie a na plnenie povinnej školskej dochádzky v stredných školách
  • Zriaďujú a spravujú stredné školy (celkovo takmer 500 škôl), a iné školské zariadenia ako sú jazykové školy, centrá voľného času či školy v prírode
  • Zabezpečujú prevádzku školských internátov, ktoré poskytujú ubytovanie študentom mimo ich trvalého bydliska, a školského stravovania, čím prispievajú k zlepšeniu životných podmienok študentov počas štúdia
  • Podporujú duálne vzdelávanie prostredníctvom stredísk praktického vyučovania, ktoré prepájajú teoretické vzdelávanie s praktickým výcvikom priamo vo firmách
  • Zabezpečujú vhodné podmienky špeciálnemu školstvu, ktoré sa zameriava na výchovu a vzdelávanie detí a mládeže so špeciálnymi vzdelávacími potrebami,
  • Kontrolujú dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti školského stravovania, v oblasti výchovy a vzdelávania, kvalitu podávaných jedál v zariadeniach školského stravovania
  • Poskytujú právnu, odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam, ktorých sú zriaďovateľom
  • Menujú a odvolávajú riaditeľov škôl a školských zariadení, ktorých sú zriaďovateľom
  • Vydávajú organizačné pokyny pre riaditeľov škôl a školských zariadení, ktorých sú zriaďovateľom (po prerokovaní s okresným úradom)
  • Prerokúvajú v rámci škôl a školských zariadení informácie o zabezpečení výchovno-vzdelávacej činnosti, správu o výsledkoch hospodárenia, koncepciu rozvoja a návrhy na zavedenie nových študijných a učebných odborov

Legislatíva:

Zákon č. 477/2002 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)
Zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona 
Zákon č. 28/2009 Z. z. o telesnej kultúre
Zákon č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní
Zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní
Zákon č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií
Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch

Zdravotníctvo
Kvalita života obyvateľov je priamo ovplyvňovaná úrovňou zdravotníctva. Vyššie územné celky zabezpečujú oblasti ako prevádzkovanie zdravotníckych zariadení, dozor nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ako aj tvorbu zdravotníckeho obvodu pre poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých a pre deti a dorast. Cieľom žúp je, koordinácia a napĺňanie priorít regionálnej zdravotníckej politiky a zabezpečenie dostupnosti zdravotnej a lekárenskej starostlivosti.

Úlohy VÚC v zdravotníctve:

  • Vydávajú a rušia povolenia na prevádzku zdravotníckych zariadení ambulantnej a ústavnej zdravotnej starostlivosti
  • Rozhodujú o zmene miesta prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, jeho odborného zamerania či zmene odborného zástupcu
  • Schvaľujú ordinačné hodiny a prevádzkový čas poskytovateľov zdravotnej starostlivosti
  • Určujú rozpis ambulantných pohotovostných služieb a lekárenských pohotovostných služieb a zverejňujú ich na oficiálnych webových stránkach
  • Kontrolujú zoznamy a cenníky zdravotných výkonov a služieb
  • Evidujú a zverejňujú neprítomnosti lekárov na ambulanciách
  • Zabezpečujú zastupovanie lekára v prípade potreby poskytovania zdravotnej starostlivosti iným poskytovateľom a pri dočasnom pozastavení povolenia
  • Rozhodujú o určení poskytovateľa pacientovi, v prípade že s ním lekár odmietne uzavrieť dohodu
  • Vykonávajú dozor a kontrolu nad plnením povinností u poskytovateľov zdravotnej a lekárenskej starostlivosti
  • Zbavujú mlčanlivosti zdravotníckych pracovníkov
  • Ukladajú pokuty v správnom konaní za porušenie povinnosti držiteľa povolenia
  • Určujú rozsah zdravotných obvodov, v rámci ktorého sa zdravotná starostlivosť poskytuje (vrátane zoznamu obcí, zoznamu ulíc, prípadne popisných čísel domov)
  • Nahliadajú do zdravotnej dokumentácie
  • Po ukončení činnosti lekára preberajú zdravotnú dokumentáciu pacientov do úschovy a odovzdávajú ju novému lekárovi
  • Pripravujú stratégiu rozvoja zdravotníctva a zdravotnú politiku

Legislatíva:

Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve 
Zákon č. 362/2011 Z. z. o o liekoch a zdravotníckych pomôckach
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti 
Zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou
Zákon č. 362/2011 Z.z.  o liekoch a zdravotníckych pomôckach

Sociálne služby
Sociálne služby sú považované za ťažisko sociálnej pomoci a vnímané ako sociálna ochrana v krajine. Regionálna samospráva sa túto myšlienku snaží napĺňať prostredníctvom poskytovania sociálnych služieb v rôznych zariadeniach, ako napr. útulok, zariadenia núdzového bývania. Zároveň sa zameriavajú na ochranu práv detí v rámci predchádzania negatívnych javov. Cieľom je vytvoriť efektívny systém podpory, ktorý poskytne potrebnú pomoc a ochranu všetkým obyvateľov, čím prispievajú k sociálnej súdržnosti.

Úlohy VÚC v sociálnych veciach:

  • Zabezpečujú poskytovanie sociálnej služby prostredníctvom viac ako 170 zariadení - domovy sociálnych služieb, útulky, domovy na polceste, zariadenia núdzového bývania, zariadenia dočasnej starostlivosti o deti, zariadenia podporovaného bývania, rehabilitačné strediská, špecializované zariadenia, integračná centrá.
  • Poskytujú finančný príspevok na prevádzku neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby
  • Sú správnym orgánom v konaniach o odkázanosti na sociálnu službu
  • Ukladajú opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov
  • Vedú evidenciu posudkov o odkázanosti na sociálnu službu a prijímateľov sociálnej služby vo svojom územnom obvode
  • Zabezpečujú tvorbu a plnenie sociálnych programov zameraných na ochranu práv a právom chránených záujmov detí a na predchádzanie a zamedzenie nárastu sociálno-patologických javov na svojom území
  • Poskytujú základné sociálne poradenstvo, ako aj tlmočnícke služby
  • Vytvárajú podmienky na zabezpečenie priaznivého psychického, fyzického a sociálneho vývinu dieťaťa
  • Vedú register sociálnych služieb vo svojom územnom obvode
  • Vytvárajú podmienky na pomoc osobám, ktoré sa nachádzajú v krízovej situácii
  • Poskytujú finančný príspevok na vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately (napr. na krízové stredisko, resocializačné stredisko), za účelom predchádzania a zamedzenia nárastu krízových situácií v rodine
  • Vypracúvajú analýzy nepriaznivých vplyvov pôsobiacich na deti a rodiny, vývojových trendov sociálno-patologických javov

Legislatíva:

Zákon č. 448/2008 o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Z. o živnostenskom podnikaní
Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele
Zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny

Kultúra
Kultúra zohráva v živote obyvateľov a rozvoji komunít nezanedbateľnú úloh. Vyššie územné celky sú zodpovedné za podporu a rozvoj kultúrnych aktivít a inštitúcií ako sú múzea, galérie, knižnice, ktoré prispievajú k uchovávaniu a propagácií kultúrneho dedičstva. Cieľom regionálnej samosprávy v oblasti kultúry je vytvoriť dynamické prostredie, ktoré poskytuje obyvateľom a návštevníkom rôznorodé možnosti pre kultúrne a umelecké aktivity.

Úlohy VÚC v kultúre:

  • Vytvárajú priestor a podmienky na tvorbu a prezentáciu kultúry a kultúrnych aktivít
  • Zriaďujú a spravujú kultúrne organizácie (celkovo viac ako 150 inštitúcií) ako sú divadlá, múzeá, knižnice, galérie, hvezdárne či kultúrne centrá
  • Prostredníctvom muzeálnej činnosti uchovávajú kultúrne hodnoty a dokumenty kultúrneho dedičstva
  • Rozvíjajú siete verejných knižníc so zreteľom na podporu zavádzania nových informačných technológií a digitalizácie
  • Rozvíjajú divadelnú činnosť a divadelnú kultúru s osobitným zreteľom na vytváranie podmienok pre rozvoj divadelnej kultúry národnostných menšín
  • Uchovávajú a prezentujú ľudové tradície, miestnu kultúru a záujmovo-umeleckú činnosť s využitím potenciálu osvetových stredísk a kultúrnych centier
  • Vytvárajú podmienky pre prehlbovanie vedecko-technických poznatkov a výskumnej činnosti v oblasti astronómie
  • V galériách prezentujú výtvarný a umelecký život minulosti aj súčasnosti
  • Podporujú významné regionálne kultúrne, spoločenské a športové podujatia formou spolupráce a prostredníctvom účelovej finančnej podpory
  • Komplexne spravujú a manažujú kultúrne zariadenia z pohľadu personálneho, finančného, organizačného, projektového a odborno-metodického riadenia

Legislatíva:

Zákon č. 206/2009 Z. z. o múzeách a galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty
Zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu
Zákon č. 126/2015 Z. z. o knižniciach
Zákon č. 189/2015 Z. z. o kultúrno-osvetovej činnosti
Zákon č. 103/2014 Z. z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti
Zákon č. 96/1991 Z. z. o verejných kultúrnych podujatiach
Zákon č. 284/2014 Z. z. o Fonde na podporu umenia
Zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín

Cestovný ruch
Cestovný ruch je dôležitým nástrojom ekonomického rozvoja územia. Predstavuje kľúčový zdroj príjmov, tvorby pracovných miest a prispieva k udržateľnému rozvoju územia. Samosprávne kraje sa prioritne orientujú na rozvoj turistikých služieb, infraštruktúry, koordinujú propagáciu cestovného ruchu s obcami a podnikateľskými subjektmi a podporujú projekty cez svoje grantové schémy. Cieľom regionálnej samosprávy je vytvoriť z cestovného ruchu udržateľný a konkurencieschopný sektor nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Úlohy VÚC v cestovnom ruchu:

  • Zriaďujú krajské organizácie cestovného ruchu, prostredníctvom ktorých vytvárajú podmienky pre rozvoj cestovného ruchu na území
  • Podporujú rozvoj turistických atrakcií a služieb prostredníctvom budovania turistickej infraštruktúry
  • Spolupracujú s inštitúciami a kľúčovými aktérmi v oblasti marketingu a propagácie cestovného ruchu, budovaní infraštruktúry cestovného ruchu a tvorby produktov
  • Podieľajú sa na tvorbe informačného systému o cestovnom ruchu v kraji
  • Podporujú kultúrny, spoločenský a športový život, a zachovanie prírodného a kultúrneho dedičstva
  • Organizujú podujatia, odborné semináre a konferencie pre obyvateľov a návštevníkov
  • Vytvárajú podmienky na osvetu a výchovu obyvateľstva k podnikaniu v cestovnom ruchu
  • Poskytujú poradenstvo v otázkach cestovného ruchu pre mestá, obce, mikroregióny, združenia a organizácie cestovného ruchu na ich území
  • Podieľajú sa na zbere, spracovaní a vyhodnocovaní štatistických údajov z oblasti cestovného ruchu
  • Iniciujú alebo zabezpečujú tvorbu, manažment a prezentáciu produktov cestovného ruchu
  • Vytvárajú podmienky na podporné mechanizmy a nástroje, ktoré motivujú subjekty na jeho území k rozvoju cestovného ruchu, zvyšovaniu kvality služieb a konkurencieschopnosti
  • Participujú na stratégiách a koncepčných materiáloch v oblasti rozvoja cestovného ruchu

Legislatíva:

Zákon č. 91/2010 o podpore cestovného ruchu

Šport
Oblasť športu je súčasťou života obyvateľstva, ktorá prispieva k ich fyzickému zdraviu a psychickej pohode. Vyššie územné celky sú zodpovedné za rozvoj športovej infraštruktúry, organizáciu športových podujatí a podporu športových klubov. Cieľom žúp je vytvárať podmienky pre aktívny životný štýl obyvateľov, podporovať talentovaných športovcov a zabezpečiť, aby bol šport dostupný pre všetky vekové kategórie.

Úlohy VÚC v športe:

  • Vypracovávajú koncepciu rozvoja športu a pohybových aktivít na území samosprávneho kraja
  • Podporujú výstavbu, modernizáciu, údržbu a prevádzkovanie športovej infraštruktúry (ako sú štadióny, telocvične, plavárne, ihriská) v spolupráci s národnými športovými zväzmi, športovými organizáciami a obcami
  • Prevádzkujú stovky športovísk na stredných školách, ktoré slúžia ako infraštruktúrne základne pre športové kluby a širokú verejnosť
  • Spolu so športovým zväzom a športovým klubom môžu zriadiť športové stredisko na vykonávanie športu pre všetkých so zameraním na mládež pod vedením športového odborníka
  • Podporujú organizovanie športových podujatí pre detské a mládežnícke kategórie v rôznych športoch
  • Vedú mladých ľudí k aktívnemu životnému štýlu prostredníctvom systematickej práce s mládežou
  • Poskytujú finančné dotácie a granty na podporu všetkých foriem pohybových aktivít, na organizovanie športových súťaží či na skvalitnenie materiálno-technického vybavenia športových organizácií
  • Organizujú športové súťaže pre stredoškolskú mládež
  • Podieľajú sa na vytváraní podmienok na vykonávanie športu pre všetkých, vrátane športu zdravotne znevýhodnených občanov
  • Oceňujú úspechy športovcov a športových odborníkov pôsobiacich v regióne
  • Koordinujú podporu športu na úrovni samosprávneho kraja

Legislatíva:

Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe
Zákon č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí
Zákon č. 228/2019 Z. z. o príspevku za zásluhy v oblasti športu
Zákon č. 112/2015 Z. z. o príspevku športovému reprezentantovi
Zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu

Životné prostredie
Ochrana a tvorba problematiky životného prostredia predstavuje oblasť, prostredníctvom ktorej vytvárame predpoklady k rozvoju prírody a ozdraveniu územia. Regionálna samospráva sa svojou činnosťou zameriava na monitorovanie a zlepšovanie kvality jednotlivých zložiek, ako je voda a ovzdušie, zároveň vydávajú odborné stanoviská v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. Cieľom VÚC je vytvoriť zdravé a udržateľné životné podmienky pre súčasné aj budúce generácie.

Úlohy VÚC v životnom prostredí:

  • Podieľajú sa na monitorovaní a zlepšovaní kvality jednotlivých zložiek životného prostredia, vrátane vody, ovzdušia a prírodného prostredia
  • Koordinujú realizáciu opatrení na zlepšenie kvality ovzdušia v regióne a zníženie vystavenia obyvateľstva škodlivým vplyvom látok znečisťujúcich ovzdušie
  • Určujú hranice aglomerácií v kraji (územia s viac ako 100-tisíc obyvateľmi) za účelom spracovania strategických hlukových máp pre tieto územia
  • Sledujú stav zložiek životného prostredia v regióne s prihliadnutím na kvalitu vody, ovzdušia a prírodného prostredia
  • Zaoberajú sa problematikou životného prostredia v súvislosti s územnoplánovacími podkladmi, územnouplánovacou dokumentáciou miest, obcí a regiónu (SEA, EIA)
  • Poskytujú odborné stanoviská v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA, SEA) s cieľom minimalizovať negatívny dopad na životné prostredie
  • Navrhujú a kontrolujú realizáciu projektov v oblasti životného prostredia na úrovni svojho regiónu
  • Zapájajú sa do osvetových činností zameraných na ochranu a tvorbu životného prostredia
  • Spolupracujú na riešení environmentálnych otázok, čím zabezpečujú efektívnu ochranu prírodných zdrojov a biodiverzity
  • Vytvárajú priestor na zlepšenie energetického manažmentu vo verejnom i súkromnom sektore s cieľom znižovania spotreby energií a využívania obnoviteľných zdrojov

Legislatíva:

Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
Zákon č. 2/2005 Z. z. o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí

Regionálny rozvoj
Regionálny rozvoj predstavuje oblasť, prostredníctvom ktorej kraje zabezpečujú celkový pokrok a prosperitu regiónov. Regionálne samosprávy implementujú sektorové stratégie, obstarávajú územný plán regiónu, spracúvajú program hospodárskeho a sociálneho rozvoja, prípadne zriaďujú regionálne rozvojové agentúry a inovačné centrá s cieľom vytvárať prosperujúce a udržateľné regióny, ktoré ponúkajú kvalitné životné podmienky a široké možnosti pre osobný a profesionálny rast obyvateľov.

Úlohy VÚC v regionálnom rozvoji:

  • Prispievajú k hospodárskemu, sociálnemu, územnému a trvalo udržateľnému rozvoju regiónov
  • Zabezpečujú vypracovanie, realizáciu a vyhodnotenie Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja vyššieho územného celku, ktorým definujú základný smer a priority rozvoja kraja na najbližšie roky
  • Vypracúvajú regionálne inovačné stratégie a ďalšie strategické dokumenty, ktorými určujú rozvoj regiónu v rôznych oblastiach
  • Obstarávajú územný plán regiónu, ktorý komplexne definuje pravidlá pre rozvoj infraštruktúry, bývania, dopravy, ochrany prírody a ďalších dôležitých aspektov územného rozvoja v dlhodobom horizonte
  • Koordinuje funkčné využitie a priestorové usporiadanie územia pri vydávaní stanovísk k územným plánom nižšieho stupňa, k dokumentáciám pre územné rozhodnutia, stavebné povolenia, prieskumné územia, dobývacie priestory a pod.
  • Koordinuje činnosť v území a dohliada na súlad so záväznou časťou územného plánu regiónu
  • Zriaďujú regionálne rozvojové agentúry a inovačné centrá, ktoré svojimi projektmi a aktivitami podporujú rozvoja územia. Zároveň poskytujú odbornú podporu a poradenstvo pre obce, podnikateľov a ďalších aktérov v oblasti regionálneho rozvoja
  • Prípravujú návrhy a implementujú rozvojové projekty vo vybraných oblastiach
  • Vytvárajú podmienky na vznik a rozvoj územnej spolupráce a partnerstiev, a na zlepšenie podnikateľského prostredia

Legislatíva:

Zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku
Vyhláška MŽP SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácií

crossmenu